Služby členských organizací v oblasti pobytové a pracovně právní v souvislosti s covid-19

Informace o pobytu a zaměstnání pro cizince průběžně aktualizuje Ministerstvo vnitra a Ministerstvo práce a sociálních věcí na specializovaných stránkách. Situace se však rychle vyvíjí a dohledat potřebnou informaci na stránkách MV bývá často obtížné i pro českou odbornou veřejnost, natož pro cizince. Vznikají proto přehledné informační materiály, často v několika jazykových mutacích, na které je možné cizince odkazovat. Funguje také individuální poradenství po internetu a telefonu a v případě nutnosti též osobní formou

ZÁKLADNÍ POUČENÍ:

!!! platí, že cizinci by neměli v souvislosti s nouzovým stavem zanedbávat povinnost žádat o prodloužení pobytu či změnu účelu apod. ve stanovených lhůtách prostřednictvím pošty.  Jinak by se mohli po skončení nouzového stavu ocitnout mimo zákon. Běžné lhůty platí i pro odvolání!!!

!!! Pro zaměstnance je důležité, aby nepodléhali nátlaku a nepodepisovali žádné dokumenty, kterým nerozumějí nebo které jsou pro ně nevýhodné!!!

Přehledné informace formulované s ohledem na příjemce z řad migrantů:

Pobytové a pracovně-právní poradenství:

Centrum pro integraci cizinců (CIC): V Praze, Liberci, Kladně poskytujeme odborné sociální poradenství osobně na pobočkách, kontaktním místě. Na dalších místech jen telefonicky, mailem, nebo přes Facebook. info@cicpraha.org, 222 360 452,

Charita ČR: Sociální a zdravotní služby (vč. lidí bez domova). Poradny pro cizince v diecézích (Brno, České Budějovice, Hradec Králové, Litoměřice, Plzeň, Praha) fungují omezeně, převážně telefonicky a mailem.Infolinky v mongolštině, ukrajinštině a vietnamštině dále nabízí tlumočení, informace a základní krizovou intervenci pro cizince a instituce.

Diakonie ČCE – podpora kontaktního pracovníka v rámci projektu DOMA

InBázePrávní, sociální i psychologické poradenské služby dál v plném rozsahu, ale distanční formou (e-mail, telefon, Skype). Po dohodě lze i osobní konzůtace.  Viz

LaStrada: Sociální poradenství a informace telefonicky. Stávající klienti volají přímo svým pracovníkům, ostatní, kteří potřebují informace či pomoc v situaci obchodování s lidmi či vykořisťování, mohou volat na SOS linku +420 222 71 71 71 nebo +420 800 07 77 77 Více ZDE

META: Sociální poradenství školám a dětem funguje v plném rozsahu. Klienti mohou kontaktovat sociální pracovníky po telefonu či na email, v případě potřeby lze domluvit i osobní konzultaci.

MOST PRO: Od 6.4. bude pro klienty otevřeno vždy v pondělí 9-13 a St 13-16h. Tlumočení bude zajištěno MNG v pondělí a RJ/UKR oba dny. Další tlumočení v omezené míře na telefonu. Podle potřeby osvěta na ubytovnách

OPU: Kontakt primárně telefonicky nebo přes sociální média. V případě neodkladné úřední záležitosti či potřeby sociální služby možnost osobně navštívit všechny naše pobočky, právní a sociální služba zůstává zachována za přísných hygienických opatření (ideálně s rouškou a rukavicemi).

SIMI: Právní konzultace i osobně – v pondělí, středu a čtvrtek. Nutno se však objednat předem! V provozu je též infolinka: +420 224 224 379 nebo +420 605 263 035.

Diakonie: Bezplatná krizová linka 800 567 567 pro všechny, kdo na své obavy nechtějí být sami.

SIMI: Po dobu karantény a omezení pohybu osob online psychosociální konzultace.

Nově přibývající služby najdete na webových stránkách nebo sociálních profilech jednotlivých organizací.

Podporu poskytují i další organizace pracující s cizinci, například: Integrační centrum Praha

Ministerstvo vnitra: Pobytová problematika  (česky a anglicky)

MPSV: Zaměstnanost (česky)